
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION  

 

In the period covered by this Report, there were several cases pointing to possible violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1 The Environment Protection Fund, whose Chairman of the Managing Board was the 

minister Oliver Dulic, has granted to the company Ringier Axel Springer (the publisher of the 

daily “Blic”) the amount of 60.560.000 dinars from the budget, the daily “Informer” reports. The 

first contract, based on which 49.560.000 dinаrs were granted, was signed in January 2011 and 

it pertained to the co-financing of the project “Environment Protection and Ecological 

Problems”. The second contract, concerning the co-financing of the project “Preserving and 

Improving the Environment in the Republic of Serbia” was concluded in March 2012, granting an 

additional 11 million dinars. According to the daily “Informer”, the said agreements have lead 

some to doubt that the former government was bribing the widely circulated daily “Blic”. The 

former minister Dulic denied such allegations, explaining that the state co-financed projects due 

to poor awareness about the importance of protecting the environment. Dulic claims that less 

money was paid than originally agreed, stressing that the grants did not pertain solely to the 

daily “Blic”, but also to various editions of Ringier Axel Springer. He also said that the project 

was opened for the whole year and that almost all media participated. The former minister 

believes that the results are visible, namely that the topic of environment protection was quite 

present in the media. Ringier Axel Springer said that they had performed their job in a 

professional and responsible manner, as well as that the contracts that were signed could not 

affect their editorial policy in any way whatsoever. 

 

As early as back in September 2011, the Report of the Anti-Corruption Council, about the 

pressure against and control of the media in Serbia, said that Dulic’s Environment and Spatial 

Planning Ministry had been spending at least 1.5 million Euros annually for promotional 

activities. The same report mentionned contracts that minister Dulic concluded with Ringier for 

the provision of environment research related services, the results of which Ringier was 

required to release in its daily newspapers “Blic” and “Alo”, so as to make them publicly 

available. The Anti-Corruption Council said the latter was related to the many texts in “Blic” 

mentionning Oliver Dulic, mainly in a positive light and rarely criticizing the former minister. 

Whatever the case may be, insisting only on the case of Oliver Dulic and Ringier Axel Springer 

may be interpreted as an attack against that Group’s media and especially against the highest 

circulating and most influential newspaper among them, the daily “Blic”. Unfortunately, the 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

problem runs much deeper. At its core is the absence of effective mechanisms in Serbia for 

controlling the expenditures of budget money and controlling of state aid, which is not only the 

case in the media, but in other sectors too. Therefore, each deal concluded between the media 

and the government/public companies is branded suspicious in advance. Ultimately, it all ends 

with a few texts in the media that resemble more a witchhunt against certain media or 

politicians, typically without any serious analysis and research. At the same time, legal 

proceedings in these cases, over alleged abuse of public funds or repayment of illicit state aid 

(even if reasonable doubt has been established) are most often never initiated. 

 

1.2. On September 11, at the entrance of the premises of the Romanian association and the 

Romanian-Serbian radio-television station “Viktorija”, unknown persons wrote a nationalist 

graffiti “Romanians out!”. “We saw it when we came to work. I do not understand how we could 

have possibly caused someone to react like this, especially since our station, which broadcasts in 

two languages and is unique for that in the region, employs both Serbs and Romanians. All our 

employees have strongly condemned such vandalism”, said Mirjana Dedic, the Editor of TV 

“Viktorija”. The Vrsac municipality said that they were renowned for being a multiethnic and 

multicultural environment and that Vrsac had always been a place of peace, tolerance and 

religious and ethnic diversity. “We support the efforts of law enforcement agencies in identifying 

the perpetrators of this act,” the press release said. The nationalist graffiti on the entrance of the 

bilingual television station was also condemned by journalist associations. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that it is forbidden to directly or indirectly 

restrict freedom of public information in any manner conducive to restricting the free flow of 

ideas, information or opinion, or to put physical or other type of pressure on public media and 

the staff thereof so as to obstruct their work. Writing nationalist graffiti on the door of a 

bilingual media outlet undoubtedly amounts to illicit pressure and under the Criminal Code such 

messages amount to inciting ethnic, racial and religious hatred and intolerance, which is subject 

to a prison term of between six months and five years. The Criminal Code also provides for two 

more severe cases of inciting ethnic, racial and religious hatred and intolerance, when the 

offense has been committed by applying coercion, harassment, threats against security or 

mocking national, ethnic or religious symbols, damaging other people’s belongings, desecration 

of monuments or graves. In the latter cases, the prison term ranges from one to eight years, as 

well as up to ten years, when the offence has been committed by abuse of office or authority, or 

if the offence resulted from unrest, violence or other severe consequences for the coexistence of 

people, ethnic minorities or groups living in Serbia. In parallel with protecting the media and 

society as a whole from ethnic, racial and religious hatred and animosity, the legislator has 

imposed strict standards against hate speech in the media. The latter are prohibited to publish 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

ideas, information or opinions inciting discrimination, hatred or violence against a person or 

group of persons for their affiliation or non-affiliation to a particular race, religion, nation or 

ethnic group regardless if such publication constitutes a felony, namely even if it does not 

constitute a felony. 

 

1.3. Ljubоmir Brаdic, a councilor representing the Citizens’ Group “Pobeda” in the Valjevo 

Town Council, has sent to Milan Milinovic, the Director and Editor-in-Chief of the Vujic Television 

from Valjevo, the following text message: “Due to your biased reporting, you will not get a cent 

from the city anymore, nor will you get to do live transmissions of the Council sessions. If 

someone tries to back you on that, no sessions will be held.” Bradic confirmed to “Novosti” that 

he had sent such a message to Milinovic. In his own words, he did it because Milinovic’s station 

omitted, in its report from the Council session, the speech of the Vice-Mayor, a member of the 

Citizens’ Group “Pobeda”. The questions asked on the session by certain councilors of SNS, SPS 

and “Pobeda” (which together make the ruling coalition in Valjevo) were apparently also 

omitted from the report. According to Bradic, the same report contained several statements by 

the former DS Mayor. In relation to that case, the Journalists’ Association of Serbia (UNS) issued 

a press release, saying that when they asked Bradic if he had sent the controversial message, he 

denied it, adding that “since Milinovic had complained, the decision would most certainly be 

made to ban Vujic Television from broadcasting Council sessions ever again”. According to 

“Radio Patak” from Valjevo, Bradic sent another message to the Vujic Television’s Director and 

Editor-in-Chief Milinovic, telling him once again he would see that his station be banned from 

broadcasting Council sessions and advising him to complain to UNS and ask UNS to pay them. 

Milan Milinovic said that Vujic Television had never allowed anyone to meddle in its editorial 

policy. “This was true in Milosevic’s period, during DOS’ rule and while the DS was in power and 

it remains the case today”. “Radio Patak” aired two months ago the text message (SMS) in which 

Bradic asked from other councilors to initiate an inspection control of this radio station, after the 

station posted on its website the photographs of the leaders of the new ruling majority in town 

smoking in non-smoking areas of the City Hall. 

 

The example from Valjevo is yet another account of how the authorities use the budget financing 

of the media in Serbia as a pressure tool for influencing editorial policy. According to the Public 

Information Law, the local government is required to make information about their work 

available to the public, under equal conditions for all journalists and public media. According to 

the Law on Local Self-Government, municipalities and cities/towns must attend to public 

information of local relevance and provide the conditions for it. In practice, this means 

earmarking money for live broadcasts of the local council sessions and reporting on the 

activities of the mayor and city and municipal councils. Unfortunately, it most often happens that 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

local governments use the aforementioned earmarked funds as a tool of pressure and blackmail: 

instead of providing conditions for information in the interest of the citizens, they make the 

financial support conditional on the media working in the interest of the local government. 

Journalist and media association have been pushing for some order to be brought to this domain 

for years. The aim was to avoid the support to local media, which is extremely important in the 

situation of economic crisis, to turn into a means of stifling critical reporting. Unfortunately, the 

most that was done in that respect came in the form of a non-binding recommendation adopted 

by the Ministry of Culture and Ministry of Local Self-Government, suggesting to municipalities 

and towns to appoint independent commissions to determine the designated purpose of the 

funds. The case in Valjevo has shown that the recommendation in question is typically shunned 

and that the local power players still believe that providing for the conditions for information of 

local relevance refers to the right to buy the obedience and servitude of the media, in the interest 

of maintaining power rather than fulfilling their legal obligation in the interest of the public. 

 

1.4. The media reported in September about a fresh case of verbal and attempt of physical 

assault on Novosti’s correspondent from Loznica Vladimir Mitric. The police forwarded the 

report about the attack to the Basic Public Prosecutor in Loznica.  According to media reports, 

the attack happened on September 15, while Mitric was sitting in a restaurant with a friend 

during the closing of the Vukov sabor ceremony in Trsic. He was approached by a person that 

started threatening him over the text he wrote “about his friend”. According to media reports, 

the attacker was identified as R.N. from the village of Grncari near Loznica, who works in 

Austria. At the time of the attack, Mitric (who has been under police protection for years due to 

prior attacks) did not call security for help. Some time before the incident, the policeman, who 

was escorting Mitric, received a telephone call from a colleague who asked about their 

whereabouts. This second policeman then came to the same restaurant and attacked Mitric over 

texts where he allegedly “conspired against his security”, which, again, allegedly resulted in that 

policeman’s reassignment from his border crossing job. When the owner of the restaurant 

attempted to intervene, R. N. punched him twice in the face and tried to attack Mitric. 

 

We have often written about the case of Vladimir Mitric in our reports. Due to his texts on 

corruption in Western Serbia and Republika Srpska, he was attacked for the first time back on 

September 12, 2005 in downtown Loznica, at 10 p.m. in front of the entrance to his apartment 

building, from the back with a wooden object resembling a baseball bat. He suffered a broken 

left arm and other severe injuries. Since then he has been under constant police protection. Late 

last year, the Appellate Court in Belgrade sentenced a former police officer, Ljubinko Todorovic, 

for the attack. The news about the latest attack on Mitric is unfortunately evidence of a possible 

serious omission in the work of the police officers protecting him. Not only were they not in his 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

vicinity at the moment of the attack, but they disclosed Mitric’s whereabouts to one of the 

attackers, thus enabling the incident to take place. This raises serious doubts about the level of 

training of the persons guarding Mitric and questions their commitment to the task assigned to 

them. We remind that Mitric is not the only journalist in Serbia that has been put under round-

the-clock police protection. He is, nonetheless, the longest guarded journalist in this country. 

After the latest incident, the Internal Affairs Ministry should address more seriously the training 

level of its officers protecting threatened journalists. We will once again point to the fact that the 

persons that have ordered the attack on Mitric seven years ago are yet to be identified and that 

no investigation has been underway. This fact has undoubtedly been a disincentive for the 

people that have been protecting Mitric for seven years now, but also for other journalists that 

might find themselves in a similar situation. In that sense, the media and journalists’ associations 

must continue to insist that the persons that have ordered the attacks on Mitric, but also on 

other journalists, to be identified and prosecuted, especially in cases of long-term police 

protection provided for attacked journalists, since it is not enough to merely indict the 

perpetrators of the attacks. 

 

1.5. On September 23, the family of B92 journalist Tanja Jankovic was attacked during the 

wedding of her relative in Vranje. Jankovic’s father Zoran suffered fractured jaw and nose, her 

sister Bojana a cracked nose (after which she had to undergo an emergency procedure), her 

fiancé a contusion of the sternum, while Jankovic herself suffered multiple bruises. Tanja 

Jankovic told the media that one of the attackers was a police inspector from Vranje Nenad 

Jovanovic. Bojana Jankovic claimed her family was being insulted and provoked during the 

festivity. Tanja Jankovic said the reason for the attack was her campaign on social networks and 

blogs about the disastrous security situation in her hometown of Vranje. In her campaign, 

Jankovic questioned the impunity for the crime wave that had swept Vranje in the last few years, 

from last year’s setting ablaze of the Mayor’s car to the fire in the Vranje Theater early July. After 

the incident, Tanja Jankovic said she came in the possession of a police report about that case, 

which says that the brawl was caused by the fiancé of her sister Bojana, which is inconsistent, 

among other things, with the CCTV tapes. After her deposition, the Police Minister requested the 

Internal Control Department of the Ministry to establish all the relevant facts about the incident. 

 

There is no doubt that the physical attack on the journalist and members of her family (over the 

information she publicly posted on social networks and blogs) amounts to “influence that might 

affect her work”. What is particularly disturbing in the case of the attack against Tanja Jankovic 

is the fact that the police may have attempted to minimize or conceal the responsibility of its 

officers. The police in Vranje issued a press release saying that it would file criminal charges 

against the fiancé of Bojana Jankovic for allegedly inflicting minor bodily harm (with a bottle) to 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

one person, while another three persons will be subject to misdemeanor charges for disturbing 

public order. However, the press release does not show if the police is intent on pressing charges 

over severe bodily harm (documented by photographs and medical reports released by the 

media) suffered by Zoran and Bojana Jankovic. If the internal control of the police fails to 

establish what really happened and if responsible for the injuries, but also for the possible police 

cover-up (for which, it seems there is some evidence) are not punished, this will continue to be a 

serious burden for the media in Valjevo and beyond. Such failure would demonstrate that if 

journalists publicly try to point to actual problems, they might put themselves and their families 

in harm’s way. Only a thorough investigation of all the facts related to this incident will prevent 

the ensuing rise in self-censorship. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Higher Court in Negotin rejected as unfounded the claim filed by a member of the 

Majdanpek municipal council Predrag Djordjevic, requesting 250 thousand dinars of damages 

from the Beta news agency for injured honor and reputation, allegedly caused by the text 

“Councilor in Majdanpek Allocates Scholarship to Himself”. The Appellate Court in Belgrade 

upheld the verdict in the appeals proceedings. In addition to being a Councilor in Majdanpek’s 

Municipal Council, Djordjevic is also the President of the Municipal Committee of the Nova Srbija 

political party in that town. In his claim against Beta, he said that the aforementioned text falsely 

claimed he had granted a scholarship to himself, since it was actually a decision made by the 

Municipal Council of the municipality as a collective body and not by himself as an individual. 

Both the Higher Court in Negotin and the Appellate Court in Belgrade rejected his claim, finding 

that Djordjevic, as a politician, was required to demonstrate a higher degree of tolerance of 

criticism than private persons, i.e. ordinary citizens. 

 

According to what the authors of this Report have learned, Djordjevic also sued (apart from the 

Beta news agency) a number of media that have conveyed Beta’s original information. The 

Higher Court in Negotin rejected, with the same explanation, at least two more identical claims 

(against the daily “Danas” and the B92 Television) and it is to be expected it will deliver the 

same verdict in a series of lawsuits filed by Djordjevic against the media that have conveyed 

Beta’s information. The verdict shows that the case law of the European Court of Human Rights 

instituted back in the 80s of last century (e.g. in the case Ligens vs. Austria from July 8, 1986) is 

starting to be implemented by Serbian courts. In the aforementioned case Ligens vs. Austria, the 

ECHR found that “while the press must not overstep the limits drawn in order to “protect other 

people’s reputation”, it still must convey information and ideas on political issues, as well as on 

issues in other domains of public interest. The press is tasked not only with conveying such 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for September 2012 
 

 

information and ideas; the public is also entitled to receive them.” According to the findings of 

the Court in the same verdict, “freedom of press provides the public with one of the best tools to 

get to know the ideas and positions of political leaders and to create opinions about such ideas 

and positions”. “Hence, the limits of acceptable criticism are wider when they concern a 

politician than they would have been in the case of a private person. Contrary to the latter, the 

politician is conscientiously and unavoidably exposing himself to thorough scrutiny of every 

word he says and act he commits by the press and the wider public and hence must demonstrate 

a higher degree of tolerance.” We remind that the verdicts delivered by the ECHR in cases 

against Serbia for violations of Article 10 of the European Convention on the Protection of 

Human Rights and Fundamental Freedoms concerned the fact that the Serbian courts, in the 

hitherto practice, tended to provide politicians and public figures a higher degree of protection 

than to ordinary citizens. The example from Negotin is evidence of the extent to which the 

practice of Serbian courts in protecting freedom of expression has changed to the better in the 

last decade. 

 

 


